Umělá inteligence může pomoci diagnostikovat endokarditidu

Umělé neuronové sítě, tedy software napodobující lidský mozek, který je schopný učit se ze zkušeností, by mohly být v budoucnu využívány také k diagnostice endokarditidy spojené s implantací kardiostimulačních systémů. Odborníci z Mayo Clinic vyvinuli neuronovou síť, která správně identifikovala 72 ze 73 případů infekce v kapse kardiostimulátoru a 12 ze 13 případů infekční endokarditidy spojené s implantovaným kardiostimulačním systémem. Tyto výsledky byly prezentovány na 49. mezioborové konferenci o antimikrobiálních látkách a chemoterapii v San Franciscu.

Nahradí software echokardiografii?

Pokud se slibné výsledky v budoucnu potvrdí, mohl by tento software pomoci pacientům vyhnout se rizikové, nepříjemné a drahé transezofageální echokardiografii. Podle hlavního autora softwaru, doktora Rizwana Sohaila, umožní nový program zlepšit výsledky diagnostiky a snížit náklady na léčbu.

Při vývoji programu použili odborníci data od 189 pacientů přijatých na Mayo Clinic s diagnózou infekce spojené s implantací kardiostimulačních systémů, aby program „natrénovali“ v rozpoznávání různých známek infekce. Během testování umělé neuronové sítě testovali tři různé konfigurace klinických parametrů, aby zjistili, jaké přesnosti mohou s programem dosáhnout. Nakonec se jako nejspolehlivější parametry ukázaly výsledky hemokultur, citlivost v místě infekce, velikost ejekční frakce a horečka. Při použití těchto proměnných se podařilo zvýšit celkovou senzitivitu neuronové sítě v diagnostice infekcí na 86,4 %.

Vědci ve vývoji umělé neuronové sítě neustále pokračují a do dnešní doby již použili více než 400 souborů dat od pacientů pro další „trénink“ programu. Do budoucna plánují vystavit software dalším 200 případům pacientů s neznámou diagnózou, aby otestovali jeho spolehlivost. Pokud se celý koncept ukáže jako spolehlivý, mohla by být umělá inteligence v budoucnosti použita také pro diagnostiku dalších infekcí, například pneumonií.

(vek)

Zdroje: 49th Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy (ICAAC): Abstract K-268. Prezentováno 12. 9. 2009.