Počet opakovaných infarktů myokardu či cévních mozkových příhod může být redukován za pomoci nanotechnologie

Kolem 30 % pacientů po infarktu myokardu prodělá tento typ akutní koronární příhody opakovaně. Důvodem je pokračující zánětlivé postižení uvnitř stěn arterií zásobujících srdeční sval, jež je doposud obtížně medikamentózně kontrolovatelné. Průlomem v této problematice by ale v budoucnu mohlo být využití nanotechnologie.

Přesné zacílení terapie

Vědci z americké Mount Sinai School of Medicine představili novou technologii s potenciálem snížení počtu opakovaných infarktů myokardu. Mezinárodní vědecký tým navrhl a testoval HDL nanočástice s obsahem statinů. Výzkumy na myších potvrdily, že je tento typ nanoterapie schopen přesného zacílení léčby do postižených arterií a potlačení v nich probíhajícího zánětlivého procesu. Podle autorů studie je pomocí HDL nanoterapie možné předejít opakovanému infarktu myokardu a snad také cévní mozkové příhodě ischemického typu, a to zejména během kritického období nasedajícího na první příhodu.

Podpora antiinflamatorního účinku

Navržená nanočástice byla vyvinuta tak, aby kopírovala strukturu částice HDL. Váže se proto na stejné receptory jako přirozená HDL, a je tak schopna doručit účinnou látku, statin, přímo do postižené cévy. Orálně užívané statiny redukují hladinu LDL cirkulujících v krevním oběhu a mají rovněž slabý antiinflamatorní účinek. A právě podpořením této schopnosti za pomoci nanotechnologie je možné efektivněji redukovat zánětlivý proces probíhající v aterosklerózou postižených cévách.

Podle Dr. Muldera, jednoho z autorů studie, je nevýhodnější forma podání léčiva ta injekční, a to ihned po ošetření uzávěru cévy, aby tak bylo možné co nejúčinněji stabilizovat vzniklou rizikovou situaci. Následné pokračování v užívání orálních hypolipidemik by bylo samozřejmostí.

(veri)

Zdroj: Raphaël Duivenvoorden, Jun Tang, David P. Cormode, Aneta J. Mieszawska, David Izquierdo-Garcia, Canturk Ozcan, Maarten J. Otten, Neeha Zaidi, Mark E. Lobatto, Sarian M. van Rijs, Bram Priem, Emma L. Kuan, Catherine Martel, Bernd Hewing, Hendrik Sager, Matthias Nahrendorf, Gwendalyn J. Randolph, Erik S. G. Stroes, Valentin Fuster, Edward A. Fisher, Zahi A. Fayad, Willem J. M. Mulder. A statin-loaded reconstituted high-density lipoprotein nanoparticle inhibits atherosclerotic plaque inflammation. Nature Communications, 2014; 5; DOI: 10.1038/ncomms4065