Jaterní a ledvinné selhání po infarktu přední stěny

Selhání dalších orgánů patří mezi velmi časté komplikace po prodělaném infarktu myokardu. Jeden takový případ popsali ve své kazuistice i němečtí lékaři působící na univerzitě v Heidelbergu. Kazuistiku publikovali v odborném medicínském periodiku Case Reports in Medicine.

Kazuistika

Na kliniku heidelbergské univerzitní nemocnice byl přijat 68letý pacient žijící více než 40 let ve Venezuele, který před měsícem prodělal infarkt přední stěny. Od té doby se u něj neustále objevovala inkrementální ledvinná a jaterní selhání projevující se zejména ascitem. Proto u něj byla vzhledem k výraznému snížení clearance kreatininu naplánována kontinuální ambulatní peritoneální dialýza. Z anamnézy byla významná jak ischemická choroba srdeční, tak i prodělaný infarkt, který byl před třemi lety léčen pomocí stentu.

Zhruba jeden měsíc po posledním infarktu si pacient stěžoval na progresivní bolest a tlak v břiše a dušnost. Ultrazvuk však neodhalil jaterní cirhózu ani se nepotvrdilo podezření na Budd-Chiariho chorobu. Proto byla provedena MRI s kontrastem, která měla objasnit jak rozsah prodělaného infarktu, tak i vyloučit případnou perikarditidu. Tou se podařilo prokázat jak dilatace obou srdečních komor, tak i velké omezení jejich funkce (ejekční frakce levé komory byla například pouze 35 %) a apikální aneuryzma komorového septa s transmurální poinfarktovou lézí. Odhalena byla také středně těžká až těžká mitrální a trikuspidální regurgitace. Tyto defekty u pacienta způsobily levo-pravý zkrat, který měl za následek opakující se jaterní selhání.

Z toho důvodu byla provedena srdeční katetrizace a i přes použitých 180 ml kontrastní látky se lékařům díky intenzivní CAPD podařilo zachovat ledvinné funkce. Následně byla provedena srdeční operace, kdy bylo odstraněno jak apikální aneuryzma komorového septa a provedena plastika septa, tak byla provedena i rekonstrukce mitrální chlopně a by-passy koronárních tepen.

Po těchto zásazích došlo k úpravě levo-pravého zkratu, který byl příčinou opakovaných jaterních selhání, a tím pádem jak k ústupu ascitu, tak i ke zlepšení ledvinných funkcí, takže dialýza mohla být postupně ukončena. Díky této chirurgické intervenci pak pacient přežil déle než tři roky.

(kam)

Zdroj: Lossnitzer D. et al.: Hepatic and renal failure after anterior myocardial infarction induced apical ventricular septal defect., Case Report Med. 2010; 645236. Epub 2011 Jan 17.