Chirurgické řešení pseudoaneuryzmatu aorty

Pseudoaneuryzma aorty je vzácná život ohrožující komplikace po operaci srdce nebo kořene aorty. Vzniknout může na podkladě infekce, genetické poruchy nebo traumatu. Jeden případ obřího pseudoaneuryzmatu vzestupné aorty popsali ve své kazuistice kardiochirurgové z Fakultní nemocnice v Miami.

Žena (diabetička a kuřačka) ve věku 74 let byla v prosinci 2008 přijata k hospitalizaci s progresivní dušností, ortopnoí, kašlem a bolestí na hrudi. Pacientka před osmi lety prodělala náhradu stenotické aortální chlopně prasečí bioprotézou. Při přijetí do nemocnice měla krevní tlak 125/55 mmHg, pulz 71/minuta, dechovou frekvenci 14/minuta a saturaci kyslíkem 89 %, neuvedla však žádné trauma hrudníku a neměla horečku.

Auskultace odhalila komplexní šelest se systolickou i diastolickou komponentou. Na dolních končetinách byl patrný mírný otok zhruba do poloviny lýtek. RTG hrudníku prokázal plicní edém, laboratorní výsledky byly zcela v normě. Zpočátku byla tedy pacientka léčena diuretiky.

Následně provedená katetrizace odhalila závažnou aortální insuficienci a pseudoaneuryzma. V proximální ascendentní aortě se podařilo odhalit trombus. Kontrastní CT prokázala kardiomegalii s obřím pseudoaneuryzmatem, které vystupovalo z předního aortálního sinu a rozšiřovalo se do retrosternální oblasti. Jeho celková velikost byla 8,9 × 5,8 cm, aneuryzma destruovalo i část sterna. Přistoupit se tedy muselo k chirurgickému zákroku.

Zákrok byl proveden v mimotělním oběhu v hypotermii 26 °C. Při operaci byla pacientce vyměněna aortální chlopeň za novou, bioprotetickou. Histologické vyšetření ale neprokázalo žádnou endokarditidu. Celý zákrok v mimotělním oběhu trval 118 minut. Pooperační průběh byl bez komplikací, hrudní CT neodhalila žádný únik krve z místa anastomózy. Nicméně vzhledem k přetrvávajícímu sick sinus syndromu byl pacientce implantován kardiostimulátor.

(kam)

Zdroj: Garisto J. D. et al.: Surgical management of a giant ascending aortic pseudoaneurysm., Tex Heart Inst J. 2010; 37 (6): 710–3.