Přeskočit navigaci Úvodní stránka | O projektu | Redakční rada | Napsali o nás | Kontakt | RSS
 

Novinky

Plavání má srdce rádo

Plavání se považuje za nejvhodnější formu pohybu. Do činnosti se při něm zapojují velké svalové skupiny ramen, zad, horních a dolních končetin i hrudníku. Rytmická činnost všech těchto svalů potřebuje přísun kyslíku a živin do namáhaných oblastí. Tím nutí srdce, plíce a oběhový systém k vyšší činnosti. Plavání efektivně pomáhá zvyšování kondice.  

Vodní všestrannost

Plavání nebo i cvičení ve vodě snižuje díky nadnášení vodou tlak působící na klouby. Při pohybu ve vodě nedochází k otřesům, pohyby těla jsou plynulé. Díky tomu jsou vodní aktivity vhodné i pro rehabilitaci po zranění, pro pacienty s nadváhou nebo pro těhotné.

Kromě nadnášení ale voda působí i proti tělu plavce. Díky tomuto odporu dochází k posilování všech svalů zapojených do pohybu, stejně jako byste zvedali činky v posilovně. Plavání je tak vlastně kombinací cvičení k posílení svalové vytrvalosti a aerobního tréninku k posílení vytrvalosti kardiovaskulární.

Nižší tep a lepší dech

Hydrostatický tlak a vztlak působí na krevní oběh plavce. Při plavání klesá srdeční frekvence a prohlubuje se dýchání. I při vysoké námaze srdeční frekvence dosahuje nižších hodnot než při srovnatelné zátěži u cyklistiky nebo běhu. 

Podle některých statistik snižuje plavání riziko náhlé smrti až o 50 procent více než běh, chůze, nebo dokonce sedavý způsob života. Pravidelní plavci vykazují vyšší kardiovaskulární kondici než lidé věnující se pravidelně chůzi.  

Plavání působí příznivě nejen na tělo, ale i na ducha. Pobyt ve vodě odstraňuje únavu a navozuje celkovou psychickou pohodu.

Kraul, nebo prsa?

Nejúčinnějším plaveckým stylem pro zvýšení kondice je kraul. Většina plavců používá styl prsa. Při něm se ale více uplatňují odporové síly vodního prostředí. Motýlek je ze všech plaveckých stylů nejnáročnější, a je proto vyhrazen jen zkušeným plavcům.

Kraulem lze spálit stejné množství kalorií jako při joggingu – 70kilový člověk spotřebuje hodinou plavání více než 500 kalorií. Samotný pobyt ve vodě způsobuje odvod tepla, tím zvýšení energetického výdeje a celkové zvýšení metabolismu. Na rozdíl od běhu ale nepřetrvává vyšší aktivita metabolismu po ukončení cvičení.

Radost z pohybu

Je jedno, jaký styl si vyberete. Pokud však chcete, aby se pozitivní účinky plavání projevily co nejdříve, musíte se mu věnovat pravidelně. Doporučená frekvence návštěvy plaveckého bazénu je přibližně 2–3krát týdně. Po krátké době začnete pozorovat sami na sobě hlavní přednosti vodního sportování:

  • hydrostatický tlak vody pozitivně ovlivňuje výkonnost srdce, krevní oběh i dýchání,
  • zvýšená tepelná vodivost vodního prostředí urychluje metabolismus,
  • vodní prostředí nemá téměř žádný negativní vliv na pohybový systém,
  • plavání pozitivně emočně působí na přetíženou psychiku člověka.

(raf)

 Zdroj:
http://www.livestrong.com/article/108479-swimming-good-cardiovascular-exercise/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19402742


PORADNA

Dotaz:

dobry den moje dcera ma pul roku a narodia se s plicní hypertenzi je trvale na kyslíku myslíte že ...

Odpověď:

Dobrý den, bohužel nejsem plně informována o zdravotním stavu.

Vstup do PORADNY

 

VIDEO

 

Koronární bypass

Cílem operace je zajistit dostatečný přísun krve pro srdeční sval, zlepšit tak jeho funkci a snížit riziko náhlé smrti (infarktu myokardu).



Koronární bypass

Zobrazit VIDEO ARCHIV

DATABÁZE ODBORNÍKŮ